RET (Rationeel Emotieve Therapie)

Denken en voelen wat JIJ wilt met RET (Rationeel Emotieve Therapie)

Ieder van ons reageert op zijn eigen unieke manier op een gebeurtenis of een situatie. Je eigen reactie bepaald je eigen interpretatie van de situatie of gebeurtenis.

Maar je reactie wordt ook bepaald door je gedachten.

Gedachten kunnen opvattingen, wensen, verlangens en eisen zijn.

Vele gedachten zijn een overtuiging geworden, een overtuiging is het gevoelsmatig aanvaarden of iets wel of niet waard is. Daardoor kan een overtuiging impact hebben op je eigen gevoel, waardoor het meer wordt dan enkel een gedachte.

Het raakt je persoonlijk.

Van deze gedachten zijn we ons dikwijls niet bewust maar ze bepalen in grote mate ons gedrag.

 

Gedachten kunnen ons ernstig belemmeren in ons functioneren.

 

De angst die je bijvoorbeeld hebt voor een vliegreis, kan zo’n belemmering vormen dat je niet meer gaat vliegen en daardoor wordt je wereld kleiner.

 

Gedachten kan je zelf kiezen

RET (Rationeel Emotieve Therapie) is een techniek om ongewenst gedrag en emoties om te buigen naar effectief gedrag en effectieve emoties. 

Door actieve toepassing van RET leer je om bepaalde kerngedachten die je belemmeren in je functioneren (zogenoemde irrationele gedachten) op bruikbaarheid te toetsen en te veranderen. Bij voldoende oefening verander je hiermee niet alleen je gedachten, maar ook je overtuigingen.

 

RET gaat ervanuit dat het niet de situatie zelf is die jou een bepaald gevoel geeft, maar jouw gedachten over die situatie. 

De situatie kun je niet veranderen, maar jouw gedachten wel. Er is een samenhang tussen gevoel, gedachten en gedrag.

RET focust zich naast het ombuigen van gedachten op gedragsverandering om bepaalde negatieve gevoelens te veranderen.

 

Niet alle irrationele gedachten zijn ongezond, en niet alle negatieve gedachten zijn irrationeel.

 

De RET richt zich echter op specifieke irrationele basisgedachten die een gezond functioneren in de weg staan. Ze hebben het karakter van het ’absolute moeten’, en bestaan vaak uit – onbewuste – eisen aan onszelf en anderen.  Ze hebben vaak een sterk overdreven karakter.

 

Voorbeeld:

  1.  Gedachten die draaien om  “Ik moet altijd een goede prestatie leveren en daarvoor gewaardeerd worden, anders ben ik als mens waardeloos”
  2. Gedachten rond het thema “Iedereen moet mij in principe aardig vinden en rekening met mij houden. Wie dat niet doet, zou gestraft moeten worden”
  3. Gedachten met het basisidee “mijn leven moet op een zodanige wijze worden ingericht dat ik alles wat ik hebben wil kan krijgen. Bovendien wil ik niets krijgen van wat ik niet wil hebben.

 

Het gevaar bij dergelijke gedachten is dat je niet kan omgaan met mislukkingen.

Een relatie die eindigd of een onrechtvaardige behandeling op het werk treft zo iemand in het diepst van zijn ziel, zijn gevoel van eigenwaarde wordt erdoor aangetast.

Maar ook kleinere tegenslagen worden als onrechtvaardig ervaren men voelt zich snel gekwetst.

Sociale Media 

 

 

Ik werk enkel op afspraak  - T.  0475 55 19 62 

 

Martine Keleman | Begoniastraat 7 | 9820 Merelbeke 

email: martine.keleman@telenet.be

 

BTW: BE0876.047.778


Vanaf 25 mei 2018 is de nieuwe privacywetgeving (GDPR) van kracht. Dit is Europese wetgeving die ervoor zorgt dat jouw persoonlijke gegevens nog beter beveiligd en beheerd worden.  

Alle gegevens blijven enkel binnen mijn bestand en deel ze niet met anderen. Meer informatie hierover vind je in de privacyverklaring op deze  website.

De bottom line? Ik ging al zorgvuldig om met je gegevens en zal dat blijven doen.