Kernkwadranten van Ofman

Aangezien we geboren zijn met kwaliteiten behoren deze tot de kern van onze persoonlijkheid. Het zijn maw specifieke persoonseigenschappen.  

Meestal zijn er dit 5 tot 7 echte kwaliteiten, verbonden aan je persoonlijkheid.

Deze noemen we kernkwaliteiten

Vb: zorgzaam, geduldig begripvol …

Maar ieder kwaliteit heeft ook zijn schaduwkant, een kwaliteit kan omslaan in een ‘teveel’ dit gebeurd meestal bij stress of in het gezelschap van iemand die ons niet ligt

Dit is dan een valkuil

Ben je geïrriteerd door het gedrag van iemand anders, roept dit bij jouw wrevel op dan is dit gedrag jouw allergie

De vervelende eigenschap van de ander verbergt een kwaliteit voor degene die er allergisch aan is.

Dit kan een belangrijk ontwikkelingspunt zijn om dichter bij jezelf te komen, een uitdaging.

 

Eigenlijk kunnen we vanuit 4 standpunten vertrekken en 4 verschillende soorten vragen stellen om iemands kernkwaliteit en uitdaging te ontdekken zodat de klant dichter bij zichzelf kan komen.

 

Vragen voor het bepalen van kernkwaliteiten

1.     Mijn kracht is ….

2.     Een compliment die ik vaak krijg is

3.     Ik vind het vanzelfsprekend om

4.     Anderen waarderen mij om

5.     Van anderen eist ik dat

6.     Ik vind het heel gewoon om

 

Vragen ivm valkuil

 

1.     Anderen verwijten mij weleens dat

2.     Onder druk verval ik (soms) in

3.     Anderen storen zich bij mij

 

Vragen ivm allergie

 

1.     Ik haat het als iemand

2.     Ik word woedend als iemand

3.     Wat ik dien te relativeren is

4.     Ik stoor mij aan mensen die

5.     Ik vermijd mensen die

 

Vragen ivm uitdaging

 

1.     Ik mis in mezelf

2.     Ik bewonder in anderen

3.     Ik verlang in mezelf naar 

 

 

 

Zelf werk ik het liefste met mijn kaartjes.

Mijn klanten kunnen dit thuis doen.

Ze krijgen 4 stapeltjes mee, zijnde

1.     Kernkwaliteiten

2.     Valkuil

3.     Allergie

4.     Uitdaging

Aan de hand van de kaartjes kan de klant maximaal 3 à 5  woorden die hem het meeste aanspreken apart leggen.

De klant gaat hiermee gefocust en in zijn eigen omgeving aan de slag. Hij gaat echt nadenken bij woorden en het is gemakkelijker om er woorden die voor hem van toepassing zijn eruit te halen.

Wij als coach krijgen een beter beeld van de klant en een werktool voor de volgende sessie.

 

Praktisch voorbeeld

Ik ben van nature behulpzaam à dus neem ik behulpzaam uit het stapeltje (kernkwaliteit) à mijn allergie is dus egoïsme à maar als ik te behulpzaam ben kan ik overkomen als bemoeizuchtig à mijn werkpunt is loslaten

 

Uit het stapeltje allergie neem ik bv Chaotisch à is de tegenpool van efficiënt, dit wil zeggen dat ik om dichter bij mezelf te komen wat meer creativiteit aan de dag moet leggen.

 

Uit het stapeltje Valkuil kies ik dwang-neurotisch (iets wat ik ben onder stress) à dan kunnen we ervan uitgaan dat ik van nature gedisciplineerd ben (kernkwaliteit) à dat ik allergisch ben voor chaos à en dat mijn uitdaging ‘flexibliliteit’ is.

 

Wat mis ik in mezelf? Ik kies uit het stapeltje ‘uitdaging’ ‘Flexibiliteit’.

Dan kunnen we ervan uitgaan dat ik allergisch ben aan personen die meewaaien van waar de wind komt, zelf ben ik consequent maar als ik in de tegenpool kom ben ik star vasthoudend. Om dus dichter bij mezelf te komen is de eigenschap 

flexibiliteit aangewezen.

    

Sociale Media 

 

 

Ik werk enkel op afspraak  - T.  0475 55 19 62 

 

Martine Keleman | Begoniastraat 7 | 9820 Merelbeke 

email: martine.keleman@telenet.be

 

BTW: BE0876.047.778


Vanaf 25 mei 2018 is de nieuwe privacywetgeving (GDPR) van kracht. Dit is Europese wetgeving die ervoor zorgt dat jouw persoonlijke gegevens nog beter beveiligd en beheerd worden.  

Alle gegevens blijven enkel binnen mijn bestand en deel ze niet met anderen. Meer informatie hierover vind je in de privacyverklaring op deze  website.

De bottom line? Ik ging al zorgvuldig om met je gegevens en zal dat blijven doen.