Aangezien we geboren zijn met kwaliteiten behoren deze tot de kern van onze persoonlijkheid. Het zijn maw specifieke persoonseigenschappen.
Meestal zijn er dit 5 tot 7 echte kwaliteiten, verbonden aan je persoonlijkheid.
Deze noemen we kernkwaliteiten
Vb: zorgzaam, geduldig begripvol …
Maar ieder kwaliteit heeft ook zijn schaduwkant, een kwaliteit kan omslaan in een ‘teveel’ dit gebeurd meestal bij stress of in het gezelschap van iemand die ons niet ligt
Dit is dan een valkuil
Ben je geïrriteerd door het gedrag van iemand anders, roept dit bij jouw wrevel op dan is dit gedrag jouw allergie
De vervelende eigenschap van de ander verbergt een kwaliteit voor degene die er allergisch aan is.
Dit kan een belangrijk ontwikkelingspunt zijn om dichter bij jezelf te komen, een uitdaging.
Eigenlijk kunnen we vanuit 4 standpunten vertrekken en 4 verschillende soorten vragen stellen om iemands kernkwaliteit en uitdaging te ontdekken zodat de klant dichter bij zichzelf kan komen.
Vragen voor het bepalen van kernkwaliteiten
1. Mijn kracht is ….
2. Een compliment die ik vaak krijg is
3. Ik vind het vanzelfsprekend om
4. Anderen waarderen mij om
5. Van anderen eist ik dat
6. Ik vind het heel gewoon om
Vragen ivm valkuil
1. Anderen verwijten mij weleens dat
2. Onder druk verval ik (soms) in
3. Anderen storen zich bij mij
Vragen ivm allergie
1. Ik haat het als iemand
2. Ik word woedend als iemand
3. Wat ik dien te relativeren is
4. Ik stoor mij aan mensen die
5. Ik vermijd mensen die
Vragen ivm uitdaging
1. Ik mis in mezelf
2. Ik bewonder in anderen
3. Ik verlang in mezelf naar
Zelf werk ik het liefste met mijn kaartjes.
Mijn klanten kunnen dit thuis doen.
Ze krijgen 4 stapeltjes mee, zijnde
1. Kernkwaliteiten
2. Valkuil
3. Allergie
4. Uitdaging
Aan de hand van de kaartjes kan de klant maximaal 3 à 5 woorden die hem het meeste aanspreken apart leggen.
De klant gaat hiermee gefocust en in zijn eigen omgeving aan de slag. Hij gaat echt nadenken bij woorden en het is gemakkelijker om er woorden die voor hem van toepassing zijn eruit te halen.
Wij als coach krijgen een beter beeld van de klant en een werktool voor de volgende sessie.
Praktisch voorbeeld
Ik ben van nature behulpzaam à dus neem ik behulpzaam uit het stapeltje (kernkwaliteit) à mijn allergie is dus egoïsme à maar als ik te behulpzaam ben kan ik overkomen als bemoeizuchtig à mijn werkpunt is loslaten
Uit het stapeltje allergie neem ik bv Chaotisch à is de tegenpool van efficiënt, dit wil zeggen dat ik om dichter bij mezelf te komen wat meer creativiteit aan de dag moet leggen.
Uit het stapeltje Valkuil kies ik dwang-neurotisch (iets wat ik ben onder stress) à dan kunnen we ervan uitgaan dat ik van nature gedisciplineerd ben (kernkwaliteit) à dat ik allergisch ben voor chaos à en dat mijn uitdaging ‘flexibliliteit’ is.
Wat mis ik in mezelf? Ik kies uit het stapeltje ‘uitdaging’ ‘Flexibiliteit’.
Dan kunnen we ervan uitgaan dat ik allergisch ben aan personen die meewaaien van waar de wind komt, zelf ben ik consequent maar als ik in de tegenpool kom ben ik star vasthoudend. Om dus dichter bij mezelf te komen is de eigenschap
flexibiliteit aangewezen.